Γιατί να προτρέψουμε τα παιδιά μας να ασχοληθούν με τη δημιουργική γραφή;

 

Συχνά βρίσκομαι αντιμέτωπη με την παραπάνω ερώτηση αλλά και πολλές ακόμη όπως

«Τι είναι δημιουργική γραφή;», «Σε ποια παιδιά απευθύνεται;»,

«Σε ποιες ηλικίες;», «Τι μπορεί να προσφέρει στο παιδί μου;»,

«Πρέπει να είναι καλός μαθητής το παιδί για να ασχοληθεί με τη δημιουργική γραφή;» και τόσες άλλες.

 

Προσπαθώντας να αποδώσουμε έναν ορισμό για το τι είναι δημιουργική γραφή θα λέγαμε πως είναι η ευφάνταστη και με πρωτότυπο τρόπο αποτύπωση των ιδεών, των σκέψεων και των συναισθημάτων μέσω του γραπτού λόγου.

Φυσικά δεν απευθύνεται μόνο σε παιδιά αλλά και σε ενήλικες, εμείς εδώ όμως θα μιλήσουμε κυρίως για τα οφέλη της δημιουργικής γραφής στα παιδιά.

Η διαδικασία που ακολουθείται για την παραγωγή γραπτού λόγου από παιδιά γίνεται με παιγνιώδη τρόπο, απαλλαγμένο από μαθησιακά και αξιολογικά πλαίσια. Δεν εστιάζει στην γραμματική, ορθογραφική και συντακτική προσέγγιση του κειμένου αλλά λειτουργεί επικουρικά στην εκμάθησή τους μέσα από την συνεχή γραφή και τις στοχευμένες ασκήσεις. Αυτό που πρωτίστως ενδιαφέρει είναι να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με την παιδική λογοτεχνία, τα παραμύθια, τους θρύλους, τις παραδόσεις, να αναπτύξουν και να καλλιεργήσουν δεξιότητες και ταλέντα τους, να αποκτήσουν κριτική σκέψη, να ενεργοποιήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, να ενδυναμώσουν την αυτογνωσία και την αυτοπεποίθησή τους. Τα παιδιά, μέσω της δημιουργικής γραφής μετατρέπονται από παθητικοί δέκτες αφηγήσεων σε δημιουργοί ιστοριών.

 

 

Ήδη από το 1982 ο Gail E. Tompkins μας μιλά για τους λόγους που τα παιδιά πρέπει να παράγουν γραπτό λόγο, μέσα από τη δημιουργία πρωτότυπων ιστοριών:

 

  1. Για διασκέδαση

  2. Για την προώθηση της καλλιτεχνικής τους έκφρασης

  3. Για να διερευνήσουν τις λειτουργίες και τις αξίες της γραφής

  4. Για να διεγείρουν τη φαντασία τους

  5. Για να διασαφηνίσουν τη σκέψη τους

  6. Για να αναζητήσουν την ταυτότητά τους

  7. Για να μάθουν γραφή και ανάγνωση.

 

 

 

Είναι πολλοί αυτοί που θεωρούν ότι η δημιουργική γραφή είναι αποτέλεσμα πηγαίου ταλέντου και επομένως δεν εξασκείται, δεν μαθαίνεται, δεν μπορεί κάποιος να εκπαιδευτεί στη δημιουργική γραφή. Αυτή η αντίληψη όμως τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να αλλάζει. Η δημιουργική γραφή αντιμετωπίζεται πλέον όπως της αξίζει, ως μία μορφή τέχνης, της οποίας οι επιμέρους τεχνικές μαθαίνονται και εξελίσσονται.

 

Όπως κάποιος μαθαίνει ένα μουσικό όργανο ή ζωγραφική, ομοίως μπορεί να μάθει τις τεχνικές γραφής μιας ιστορίας. Το σημαντικότερο και δυσκολότερο για έναν επίδοξο συγγραφέα είναι να βρει έμπνευση.

Άλλωστε η δημιουργική γραφή δεν προσπαθεί να δημιουργήσει συγγραφείς λογοτεχνικών βιβλίων ή μάλλον όχι μόνο αυτό. Έχει τόσες εφαρμογές και εκφάνσεις όσο καμία άλλη τέχνη διότι χρησιμοποιείται όπου υπάρχει γραπτός λόγος, δηλαδή σχεδόν παντού. Στην ποίηση, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στην τηλεοπτική σεναριογραφία, στη διαφήμιση, στη δημοσιογραφία, στον έντυπο και ψηφιακό τύπο, στα κόμικς, στην ψηφιακή αφήγηση και σε τόσα άλλα.

 

Στη σελίδα μας θα βρείτε ιδέες και ασκήσεις δημιουργικής γραφής που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ως γονιός ή εκπαιδευτικός για ευχάριστες δημιουργικές ώρες απασχόλησης των παιδιών στο σπίτι ή στην τάξη.

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Μείνετε ενημερωμένοι με όλα τα νέα μας.

Έχετε εγγραφεί με επιτυχία στο ενημερωτικό δελτίο

Παρουσιάστηκε σφάλμα κατά την προσπάθεια αποστολής του αιτήματός σας. Παρακαλούμε προσπαθησε ξανα.

Το Παιζω-γράφημα θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που παρέχετε για να επικοινωνήσει μαζί σας..